Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy działa w ramach Zespołu Niepublicznych Szkół i Placówek Oświatowych „ Nasza Szkoła” w Michalinowie Oleśnickim .
Typ placówki : ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy
Ośrodek przeznaczony jest dla :
( od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym , w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym , w którym kończą 25 lat)
Ośrodek prowadzi :
Zadania ośrodka :
Głównym zadaniem ośrodka jest przygotowanie wychowanków w miarę ich możliwości psychoruchowych do samodzielnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem.
Spełnianie obowiązku szkolnego :
Udział w zajęciach dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego , obowiązkiem szkolnym lub obowiązkiem nauki jest równoznaczny ze spełnianiem tych obowiązków.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze obejmują :
Zespoły :
Podstawową jednostką organizacyjną w ośrodku jest zespół rewalidacyjno-wychowawczy.
Liczba wychowanków w zespole wynosi 2-4 uczestników zajęć.
O doborze wychowanków do zespołów decydują głównie ich potrzeby i możliwości psychofizyczne, przy czym najważniejszym kryterium doboru jest dobro wychowanka i uzasadnione przekonanie, że tworzone są dla niego najkorzystniejsze warunki rewalidacji, wychowania i opieki.
Każdy zespół znajduje się pod opieką wychowawczą nauczyciela wychowawcy .
Do każdego zespołu, na czas niezbędny do prowadzenia zajęć, zatrudnia się pomoc wychowawcy.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze prowadzone są w domu rodzinnym wychowanka .
Opiekę nad wychowankiem niezbędną w czasie prowadzenia zajęć indywidualnych w domu rodzinnym zapewniają rodzice.
Warunki niezbędne do prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice
Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze :
Ośrodek zapewnia zajęcia opiekuńczo-wychowawcze wychowankom, którzy muszą dłużej przebywać w placówce za względu na czas pracy ich rodziców, organizację dojazdu do ośrodka lub inne okoliczności wymagające zapewnienia wychowankowi opieki w placówce.
Ośrodek zapewnia :
Pozostałe informacje o ośrodku :
Metody , którymi pracujemy :
METODA CZTERECH ŻYWIOŁÓW
Zajęcia z żywiołami, a także poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku, bądź też wszelkie ćwiczenia mające na celu wyzwalanie aktywności własnej dziecka skłaniają nauczycieli-terapeutów do poszukiwań rozwiązań metodycznych w przyrodzie. Zabawy z żywiołami (np. ogień – lampiony; pioruny – lampa plazmowa) oraz zabawy z zastosowaniem materiału przyrodniczego (np. liście, kamienie, piasek, szyszki, kasztany, muszle, zioła) oddziałują na wszystkie zmysły dziecka. Jako elementy natury przyciągają uwagę i fascynują, nie są skomplikowane w zastosowaniu
NEDYREKTYWNA TERAPIA ZABAWOWA
Została stworzona przez amerykańską terapeutkę Wirginię Mac Axline. Koncepcja ta opiera się na założeniu, iż zabawa jest naturalnym środkiem dziecięcego samowyrażania się. Nauczyciel pozostawia dziecku swobodny wybór zabaw i nie wykonuje za niego żadnych czynności, dzięki czemu dziecko ma możliwość ujawnienia i uzewnętrznienia swoich uczuć. Obserwując dziecko w czasie zabawy, można uświadomić sobie jego potrzeby, zainteresowania, źródła lęku i frustracji oraz sposoby radzenia sobie dziecka w danej sytuacji. Niedyrektywna Terapia Zabawowa mobilizuje dziecko do podejmowania decyzji, wyborów, pokonywania napotkanych trudność, umożliwiając tym samym harmonijny jego rozwój
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE
Podstawowym celem stosowania tej metody jest likwidowanie niepożądanych zachowań oraz wyuczenie określonych zachowań. Środkiem do realizacji tego celu będzie stosowanie różnego typu wzmocnień.
METODY OPARTE O KONTAKT Z CIAŁEM
Doznania związane z odczuwaniem dotyku, ruchu, z tzw. bliskimi zmysłami, pojawiają się najczęściej w życiu człowieka. Dlatego te są mu najlepiej znane, zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Pozwalają na zdobywaniu informacji o swoim ciele, wyodrębniają go z otoczenia, służą nawiązaniu kontaktu z terapeutą, a także ułatwiają rozwój poznawczy.
Do metod zaliczyć można:
PROGRAM CZUCIOWY CAŁEGO CIAŁA
Program obejmuje całą powierzchnię ciała. Przy wykonywaniu ćwiczeń całą powierzchnię ciała dzielimy na obszary, które kolejno poddajemy stymulacji:
. Program czuciowy stosujemy w celu:
Na program składa się:
MUZYKOTERAPIA
Muzyka uwrażliwia odbiór bodźców z otoczenia, wpływa na rozwój świadomości własnego ciała, koncentrację uwagi, pamięć, wyobraźnię. Pobudza ciało w zakresie ruchów dowolnych. Kształtuje umiejętności współdziałania w grupie.
Muzyka daje możliwość odbioru miłych, przyjemnych doznań, może być źródłem odprężenia, pomaga nawiązać kontakt z drugim człowiekiem
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Metoda pozwalająca na pobudzenie zmysłów, a poprzez to wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej tego typu terapii/zajęć oraz ułatwienie kontaktu z opiekunem.
Dzięki tej metodzie wychowankowie oswajają się z różnymi bodźcami, osiągają stan relaksacji, lepiej postrzegają otoczenie, są aktywniejsi, mają lepszą orientację w schemacie ciała i przestrzeni , lepiej nawiązują kontakt .
METODA RELAKSACJI
Relaksacja jest to zmniejszanie się naprężeń w ciele, rozluźnianie napięcia, wiotczenie tkanek. Metodę ta wykorzystujemy, stosując pewne elementy masażu klasycznego np. głaskanie, rozcieranie, ugniatanie.
Podczas masażu, poprzez sprzężone działanie bodźców słuchowych, dotykowych wpływamy na stymulowanie poczucia własnego ciała dziecka, wspomagamy rozluźnienie odpowiedniej jego części. Dodatkowo masaż sprzyja nawiązaniu kontaktu wzrokowego z osobą prowadzącą, oliwka lub krem wspomaga stymulację zmysłu węchu a muzyka słuchu.
ARTETERAPIA , ZABAWY PLASTYCZNE
Podstawowym celem arteterapii jest umożliwienie wychowankom wyrażania emocji przez sztukę.
Zastosowanie tej metody w naszej placówce polega na np.
- odciskaniu na papierze dłoni lub stopy w farbie lub w masie solnej czy glinie
- robieniu odcisków różnych przedmiotów.
- malowanie dłońmi, palcami na dużych arkuszach papieru, używając różnych kolorów farb lub masy mydlanej,
kisielu z mąki ziemniaczanej zabarwionym farbą czy papka z kaszki manny, wymieszaną z farbą i klejem.
Podczas zajęć plastycznych wykonujemy też prace powstałe w wyniku posmarowania klejem kartki papieru i posypywania różnymi sypkimi przedmiotami , wykonujemy prace z masy solnej czy masy papierowej, używamy gliny, piasku, grochu, fasoli, ryżu, kasztanów, żołędzi itp.
SENSOPLASTYKA.
Sensoplastyka wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk
To plastyka migdałowa, cynamonowa, pomarańczowa, chilli. Plastyka pachnąca, słodka, kwaśna, gorzka, miękka, szorstka, gładka, twarda, sucha, mokra, lekka, ciężka...
Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle. Plastyka sensoryczna to mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta barw.
SENSOBAJKA
Sensobajka jest ciekawą próbą prezentacji bajek dla osób niepełnosprawnych intelektualnie , które nie są wstanie zrozumieć słowa czytanego. Założeniem sensobajki jest zobrazować tekst czytany przez nauczyciela poprzez ruch, gest, zabawę przy użyciu różnych rekwizytów. Poprzez sensobajkę dostarczamy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelekualnie różnych bodźców, które pobudzą i uaktywnią zmysły (słuch, wzrok, dotyk , węch, smak). Zjawiskiem zwiększającym możliwość poznania otaczającego świata przez dzieci niepełnosprawne intelektualnie jest kompensacja zmysłów. Sensobajka umożliwia tworzenie realistycznych obrazów w wyobraźni słuchaczy. Obrazy te tworzymy tym skuteczniej, im dokładniej są odczuwane w danej sytuacji. Powinny obejmować one wszystkie zmysły. Jeżeli, na przykład czytamy bajkę, której akcja rozgrywa się w lesie, wyobrażamy sobie las, angażujemy zmysł wzroku (obraz lasu wyświetlany na monitorze interaktywny), zmysł dotyku (gałązki świerku, szyszki, mech,) zmysł węchu (olejek aromatyczny), zmysł słychu (słuchanie odgłosu lasu, szum liści), zmysł smaku (owoce leśne). Rozwijanie zmysłów jak i ich integracja umożliwia selekcjonowanie i odpowiednią interpretację napływających informacji.
SENSOPAKA
SensoPaka jest propozycją ustruktralizowanych zajęć stymulacyjnych dla dzieci i dorosłych z zaburzonym funkcjonowaniem zmysłów dla osób z głęboką i głębszą niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami neurologicznymi. Każda sesja trwała około 20 minut i składała się z kilku polisensorycznych stymulacji odbywających się na tle odpowiednich dźwięków i muzyki. Sekwencje te są starannie dobrane tak, aby zapewnić różnorodność stymulacji. Każda sesja kończyła się krótką relaksacją. Aby przeprowadzić sesje potrzebne jest: ciche pomieszczenie, zestaw SensoPaka i odtwarzacz CD. Dzięki ustrukturalizowaniu zajęcia SensoPaka są dla uczestnika bezpieczną emocjonalnie propozycją ćwiczenia, dzięki której mogą wejść w kontakt ze swoim ciałem, otoczeniem oraz ludźmi. Metoda ta zachęcała do otwarcia się na relacje ze światem.
AROMATERAPIA
Aromaterapia jest to terapia polegająca na wykorzystaniu olejków eterycznych otrzymywanych z roślin aromatycznych. Olejki takie, pozyskiwane w rozmaity sposób, są stosowane w leczeniu różnych dolegliwości fizycznych i psychicznych, a także w kosmetyce lub po prostu dla przyjemności. Olejki eteryczne działają zarówno na stan fizyczny, jak i psychiczny.
CHROMOTERAPIA
To metoda leczenia barwami, np. przyjmowanie barw wraz z pokarmami, stosowanie właściwej barwy otoczenia i ubioru, barwne naświetlania. Ten rodzaj terapii może w sposób zasadniczy poprawić energetyczny poziom funkcjonowania wychowanka. Dzieci ospałe, mało zainteresowane otoczeniem, o słabych możliwościach komunikacyjnych, pod wpływem barw stają się bardziej aktywne, ciekawe świata, łatwiej nawiązać z nimi kontakt. Metoda pomaga także w przezwyciężaniu stereotypii i hamowaniu zachowań agresywnych.
METODA „PIELĘGNACJI WYCHOWUJĄCEJ"
Metoda ta polega na tym, że w normalny tok życia rodzinnego i opieki wplata się elementy kształcące i usprawniające. W tym celu wykorzystuje się sytuacje pielęgnacyjne do wspomagania rozwoju dziecka, np. sytuację karmienia (rozpoznawanie smaków, zapachów, nauka żucia, posługiwanie się kubeczkiem, sztućcami, opanowywanie różnych nazw), sytuację mycia i przewijania (mówienie do dziecka, ukazywanie różnych możliwości poruszania się, kształtowanie współdziałania przy myciu, rozwijanie poczucia sprawstwa, np. poruszania się w wodzie, chlapania itd., sytuację ubierania dziecka (nazywania części garderoby, dokonywania wyborów, rozpoznawania odzieży, dostosowywania ubioru do warunków pogodowych, do sytuacji
METODY PRACY LOGOPEDYCZNEJ
W przypadku głębokiej niepełnosprawności intelektualnej , terapia logopedyczna nabiera szczególnego znaczenia i ma specyficzny charakter. Zasadniczym jej celem jest umożliwienie kontaktu z otoczeniem w stopniu możliwym do opanowania przez dziecko oraz konieczność stymulacji funkcji ruchowych aparatu artykulacyjnego.
Praca logopedy z dzieckiem głęboko niepełnosprawnym intelektualnie polega na :
METODA STYMULACJI W NATURALNYM ŚRODOWISKU
Stymulacja w naturalnym środowisku dostarcza najbogatszego materiału wielozmysłowego i angażuje wszystkie zmysły jednocześnie.
Naturalne środowisko dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną to środowisko domowe i przyroda.
Środowisko domowe. Celem pedagogicznym takich zajęć jest tworzenie stymulacji umożliwiających uczestnictwo w aktywnościach życia codziennego. Każdy przedmiot gospodarstwa domowego pozwala na zdobywanie konkretnych doświadczeń. Dzięki temu dziecko może odkrywać swoje otoczenie, poznawać przedmioty codziennego użytku, jak również kojarzyć wrażenia z przedmiotami i miejscami z których one płyną.
Przyroda. Doświadczenie wielu bodźców naturalnych – woda, trawa, kora drzew, kamieni odbywa się w nie w murach szkoły lecz w parku, lesie – gdzie istnieje możliwość bezpośredniego kontaktu z przyrodą. Celem tej stymulacji jest dostarczenie uczniowi elementarnych doświadczeń dotyczących jego środowiska naturalnego i odkrywanie wspólnie z nim różnych zjawisk istniejących w otoczeniu, co może zaowocować lepszą w nim orientacją.
© 2021 PSONI "Nasza Szkoła" | All rights reserved.