Niepubliczna Szkoła Podstawowa Specjalna działa w ramach Zespołu Niepublicznych Szkół i Placówek Oświatowych „ Nasza Szkoła” w Michalinowie Oleśnickim .
Typ szkoły to ośmioletnia szkoła podstawowa specjalna.
Szkoła przeznaczona jest dla :
- uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, z których jedna z niepełnosprawności to niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym
Oddział przedszkolny :
W szkole wyodrębnia się oddział przedszkolny dla dzieci objętych obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub niepełnosprawność sprzężoną, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Indywidualne nauczanie :
Szkoła organizuje indywidualne nauczanie dla uczniów , którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły .
Indywidualne nauczania organizuje się dla ucznia, w stosunku do którego poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
Programy nauczania :
Szkoła realizuje ustaloną podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Zajęcia edukacyjne :
Zgodnie z ramowym planem nauczania w szkole są realizowane następujące zajęcia edukacyjne:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne;
- zajęcia rozwijające komunikowanie się;
- zajęcia kształtujące kreatywność;
- wychowanie fizyczne;
- zajęcia z religii lub etyki; .
Oddziały :
Podstawową jednostką organizacyjną w szkole jest oddział.
O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne, przy czym najważniejszym kryterium doboru jest dobro ucznia i uzasadnione przekonanie, że tworzone są dla niego najkorzystniejsze warunki kształcenia, wychowania i opieki ( małe grupy )
Każdy oddział znajduje się pod opieką wychowawczą nauczyciela wychowawcy .
Szkoła zapewnia :
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
- warunki do nauki , sprzęt specjalistyczny , środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów
- zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne
- integracje uczniów ze środowiskiem rówieśniczym , w tym uczniami pełnosprawnymi
- przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym
Zadania Szkoły:
- tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi poczucia bezpieczeństwa, wzmacniania własnej wartości i akceptacji oraz komfortu psychicznego w procesie integracji ze środowiskiem, jednocześnie wspierających aktywność i uczestniczenie w życiu klasy i szkoły;
- dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
- zapewnienie uczniowi udziału w niezbędnych zajęciach rewalidacyjnych, wynikających z jego potrzeb i zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym na zajęciach rewalidacyjnych łączenie uczniów z podobnymi problemami rozwojowymi;
- zapewnienie warunków do realizacji celów edukacji i rewalidacji, a w szczególności społecznych i materialnych warunków umożliwiających:
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem oraz między uczniami,
- kształtowanie kompetencji społecznych: tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiając doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych,
wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami,
- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym),
komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych za pomocą mowy lub wspomagających bądź
alternatywnych metod komunikacji,
- wspieranie rozwoju komunikacji na każdych zajęciach i we wszystkich sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
- rozwijanie i utrwalanie podstawowych pojęć matematycznych: stosunki przestrzenne, liczenie,
mierzenie, ważenie, rozpoznawanie figur geometrycznych, poznawanie stosunków czasowych;
- naukę czytania i pisania jako umiejętności odbierania i nadawania informacji,
- wykorzystywanie naturalnych sytuacji życia codziennego do nauki rozumienia oraz nabywania języka(przyswajania i uczenia się) i rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania, jak również zdobywania elementarnych umiejętności matematycznych, przydatnych w codziennym życiu,
- udział w różnego rodzaju zabawach: manipulacyjnych, konstrukcyjnych, ruchowych, muzyczno-ruchowych, tematycznych i innych,
- rozwój sprawności psychofizycznej (prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego: sportowych i korekcyjnych),
- wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności lub sygnalizowania potrzeb związanych z samoobsługą i dbaniem o higienę osobistą z poszanowaniem prawa do intymności,
- uczenie się umiejętności kontroli własnych zachowań i kształtowanie niezależności uczuciowej,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych,
- uczenie umiejętności radzenia sobie z lękiem, niepokojem i stresem oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- uczenie się zachowań zgodnych z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego,
- poznawanie środowiska przyrodniczego, rozbudzanie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą,
- uświadamianie uczniom ich ograniczeń, wynikających z niepełnosprawności, które mogą napotkać w życiu,
- przygotowywanie uczniów do roli dorosłej kobiety i mężczyzny,
- wprowadzanie elementów wiedzy o rozwoju i zmianach własnego ciała oraz elementów wiedzy o seksualności człowieka,
- uczenie umiejętności ochrony siebie, swojej intymności oraz poszanowania intymności innych osób,
- kształtowanie umiejętności bycia asertywnym,
- rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje oraz uczenie obowiązkowości,
- zdobywanie umiejętności technicznych i wykorzystywanie ich w różnych sytuacjach życiowych,
- korzystanie z urządzeń technicznych, ułatwiających funkcjonowanie w życiu,
- korzystanie z technologii informacyjnej i komunikacyjnej, z uwzględnieniem urządzeń i programów specjalistycznych, zwłaszcza umożliwiających lub ułatwiających komunikowanie się;
- rozwijanie wrażliwości i kreatywności artystycznej zgodnie z potrzebami i możliwościami uczniów,
- poznawanie otoczenia, instytucji, obiektów i miejsc użyteczności publicznej, z których uczeń korzysta i będzie korzystał w przyszłości,
- udział w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć, emocji i doświadczeń,
- uprawianie przez uczniów różnych dyscyplin sportu; udział w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie,
- przygotowanie ucznia do wyboru formy spędzania czasu wolnego i aktywnego w niej udziału;
- przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych i narodowych; rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, narodu.
Pozostałe informacje o szkole :
- Nauka w szkole jest bezpłatna
- Szkoła czynna jest od poniedziałku do piątku; w godzinach 7.00 – 15.00;
- Szkoła realizuje ustalone przez MEN zasady klasyfikowania i promowania uczniów.
- Szkoła wydaje świadectwa ukończenia poszczególnych klas, które dają takie same uprawnienia jak świadectwa szkolne wydawane przez szkoły podstawowe publiczne.
- Szkoła realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu
- Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje.
- Szkoła stosuje organizację roku szkolnego ustaloną dla szkół publicznych
- Szkoła prowadzi dyżury opiekuńczo – wychowawcze dla uczniów , w tym w okresie ferii zimowych i letnich.
- Możliwość spożywania ciepłego posiłku (zupa);
- Bezpłatny dowóz do placówki ( dowóz zapewniają gminy właściwe ze względu na miejsce zamieszkania ucznia)
- Uczniowie szkoły mają zapewnioną profilaktyczna opiekę zdrowotną ( świadczenia pielęgniarki szkolnej wykonywane w oparciu o umowę z NFZ)
- Szkoła zapewnia rodzicom konsultacje i pomoc w doborze indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego