Niepubliczne Przedszkole Specjalne działa w ramach Zespołu Niepublicznych Szkół i Placówek Oświatowych "Nasza Szkoła" w Michalinowie Oleśnickim.
Przedszkole przeznaczone jest dla dzieci:
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
- z niepełnosprawnością sprzężoną , z których jedna z niepełnosprawności to
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym , a druga
to co najmniej jedna z wymienionych poniżej niepełnosprawności:
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
- z niepełnosprawnością intelektualną;
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
- niewidomych i słabowidzących;
- niesłyszących i słabosłyszących;
Warunki przyjęcia:
Uczniowie przedszkola muszą posiadać aktualne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną , z których jedna z niepełnosprawności to niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Przedszkole zapewnia:
- bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w ramach realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, w wymiarze 5 godzin dziennie.
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny, środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów
- zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne, w tym:
- rewalidacja funkcji poznawczych – pedagogiczna
- rewalidacja mowy i komunikacji
- rewalidacja funkcji senso-motorycznych – integracja sensoryczna
- rewalidacja funkcji motorycznych - gimnastyka korekcyjna
- rewalidacja funkcji motorycznych- usprawnianie ruchowe (rehabilitacja, fizykoterapia)
- rewalidacja tyflopedagogiczna
- rewalidacja surdopedagogiczna
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- terapia EEG Biofeedback
- terapia metodą Tomatisa
- neurorehabilitacja z wykorzystaniem sprzętu C-EYE czyli Cyber Oka (wykorzystującym technologię śledzenia wzroku)
- integracje uczniów ze środowiskiem rówieśniczym , w tym uczniami pełnosprawnymi
- przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym
Oddział przedszkolny:
Liczba dzieci w oddziale:
- dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym – nie więcej niż 8;
- dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi – nie więcej niż 4;
- dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt. 1-2 – nie więcej niż 5.
Do każdej grupy wychowawczej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
Czas pracy przedszkola:
Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 07:00 do godz. 14.00.
W wyznaczone dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych przedszkole prowadzi dyżury opiekuńczo – wychowawcze dla uczniów.
Cele przedszkola w stosunku do dzieci:
- zapewnienie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego w czasie ustalonym przez osobę prowadzącą;
- realizacja programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową
wychowania przedszkolnego;
- poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu;
- poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu;
- poprawa sprawności procesów poznawczych;
- rozwój osobowości;
- rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie;
- rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacyjnych, umiejętności
radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych;
- rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk
i procesów w nim zachodzących;
- kształtowanie poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji;
- kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- zapewnienie lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ciekawości, aktywności
i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są
ważne w edukacji szkolnej;
- integrację ze środowiskiem lokalnym;
- wspieranie rozwoju dzieci niepełnosprawnych poprzez umożliwienie realizowania
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć
rewalidacyjnych;
- wdrażanie programów ekologicznych i zdrowego żywienia